Sunday, May 4, 2014

Your Life is Your Choice

Manusia selalu hanyut dengan cinta..Selalu menganggap cinta adalah segala2nya..Hingga lupa pada ahli keluarga kita yang lebih ikhlas dan jujur menyayangi kita sepenuh hati..


Putus cinta sanggup bunuh diri..
Putus cinta sanggup menangis air mata darah dan seksa diri sendiri..
Putus cinta menyalahkan diri sendiri dan menyakiti diri sendiri..
Putus cinta berubah menjadi kejam dan permainkan hati orang lain..

Dan kenyataanya I also did stupid things for the last 3 years at the time my ex-boyfriend left me without any news..He didn't say that he wanted to broke up with me..He just keep silenced and blocked me from his FB..Siapa yang tak sedih and giler..

Aku menghadapi saat2 sukar masa tu..baru dapat kerja baru, training 3 bulan, my bf left me and my mom warded in ICU..

Gelap..
Memang aku rasa gelap sangat dunia ni..Masa tu fikir he's everything for me..Selama ni memang dia always be beside me, support me..

For the first 6 months, I did many stupid things..I made a scandal with other girl's boyfriend..Watched movie alone..Shopping alone and non-stop..I bought a lot of shoes and bags at that time..Serious rasa tu la first time aku buat semua sendiri..Coz aku ingat dengan menyendiri aku akan lagi happy dan aku taknak parents ku risau if dorang tau aku sedih..N to be honest after a year baru aku berani informed my parents bout all this..

Semua orang fikir bila sedih kena menyendiri untuk hadapinya..tapi kenyataanya tu adalah cara yang salah..TERSANGAT SALAH..coz bila kita sendiri kita akan lebih memikirkan keadaan itu dan mula melayan perasaan dan itu yang menyebabkan banyaknya terjadi kes2 bunuh diri sebab kecewa dengan cinta..

Perkara pertama kita harus lakukan adalah beritahu pada family kita dan percayalah dorang takkan menghakimi kita dan mereka akan cuba sedaya upaya untuk menolong kita dan menggembirakan kita..
Macam aku, at that time my 2nd brother tau perkara tu dia terus planned picnic or family day-out..dia jugak akan text me each ann every time aku balik lambat..dia tau yang aku menyendiri..
Family adalah tempat terbaik untuk mengadu masalah..


Then, perbanyakkan berkawan..Campur je semua orang dan jangan terlalu memilih kawan..so kita akan banyak benda untuk dikongsi dan bersembang..much better than being alone and lonely..

Kita jugak boleh busy kan diri kita dengan aktiviti2 luar yg sihat..Mungkin start balik jogging pagi during weekend..Buat apa yg kita suka..
Like I did..Cari kawan yg sama cam aku yg tak reti diam and sama2 plan tuk activities bila free like wall climbing, water rafting, movie, bowling, karaoke and travelling..

Dan sebenarnya yang paling penting kembali pada agama kita Islam..Lebih mendekatkan diri dengan Allah..Jaga solat..Jaga pergaulan dan batas..Berkawan dengan kawan2 yang tak lupa solat..Dan perbanyakkan baca Al-Quran dan mendengar zikir atau lagu2 berunsurkan Islam dan bukannya mendengar lagu2 jiwang kecewa patah hati semua..Tu lagi giler la jadi nya..

Ingat..Sebenarnya tak susah untuk gembira..Semua bergantung pada diri kita sendiri..Kalau kita memilih untuk bersedih, mengenang dan meratapi kesedihan tu memang sedih la yg kita dapat..Masalah takkan pernah hilang kalau kita sendiri tak cuba hadapi dan selesaikan masalah tu sendiri..

Dan sebab tu aku memilih untuk jadi talkative person or maybe 'kepochi'..Aku memilih menjadi happy and fun walau hati memang hanya Allah yg tau..
Hidup kita..
Jalan kita..
Kita sendiri yg pilih..
Jangan biar emosi menguasai perasaan dan diri kita..


1 comment: